JJ Wonderbanken
Image default
Aanbiedingen

Ik ga voor de geur, ik ga voor de kleur. Hoe te verkopen ?! Het geheime ritueel om de klant te winne

Ik ga voor de geur, ik ga voor de kleur. Hoe te verkopen ?! Het geheime ritueel om de klant te winne

webdesign antwerpen

Volgens onderzoek neemt ongeveer 70% van de beslissingen die een persoon neemt op geur! Het is dankzij specifieke geuren dat mensen de kwaliteit, samenstelling, versheid, rijpheid beoordelen, en sommigen beweren dat ze de kracht van geur voelen! Psychologen zeggen dat 80% van kleur en licht wordt geabsorbeerd door het zenuwstelsel en slechts 20% door het gezichtsvermogen, en de keuze bepaalt de waarneming van kleur met 66%.

Kleur heeft een zeer sterk effect op de toestand en psyche van een persoon, dus met behulp van het juiste kleurenschema kunt u de activiteit van klanten in de winkel, de productiviteit van werknemers of de gevoeligheid in klaslokalen verhogen. Elke kleur creëert zijn eigen staat en draagt ​​bepaalde informatie. Ons oog definieert anderhalf miljoen tinten!

Hier is het effect van primaire kleuren op de menselijke psyche:

  • Roze is de kleur van onvoorwaardelijke liefde en wederzijds begrip, romantiek en tederheid, het kalmeert en verwijdert agressie – het effect van “roze glazen”.
  • Crimson is een kleur die kalmeert en kalmeert, helpt om agressie of woede kwijt te raken.
  • Rood is de kleur van verhoogde activiteit, concrete acties en zelfvertrouwen, het warmt op. Binnen een paar minuten heeft een persoon in de rode kamer een verhoogde bloeddruk, verhoogde ademhaling en hartslag, een universele stimulans en focus.
  • Oranje is de kleur van vreugde en vrijheid van emotionele expressie, het creëert een sfeer van welzijn en ‘wist’ het negatieve. Geassocieerd met sinaasappels, veroorzaakt een staat van genot.
  • Geel is de kleur van de zon van openheid en gezelligheid, goed voor het verbeteren van de perceptie van nieuwe informatie. Onderzoekers beweren dat geel eerst door de ogen wordt waargenomen.
  • Groen is de kleur van kalmte en emotioneel evenwicht, het bevordert ontspanning en ontspanning van de ogen. Normaliseert het werk van alle systemen van het menselijk lichaam, de meest “fysiologische” kleur. Afhankelijk van de schaduw is dit het ontwaken van de lente en de kalmte en koelte van de zeegolf.
  • Blauw is de kleur van de heldere lucht, informatie, creativiteit, de kleur van reflectie en het zoeken naar betekenis, het kalmeert, maar kan tot apathie leiden, dus het moet gebruikt worden in die kamers waar precies dit effect nodig is.
  • Blauw – de kleur kalmeert en vermindert de eetlust. Bloeddruk en hartslag nemen af. Een “gearceerde” versie van blauw, alle kwaliteiten van blauw zijn aanwezig in een verbeterde vorm. De kleur moet gedoseerd in het interieur worden gebruikt om geen druk op de psyche te creëren.
  • Paars is de kleur van de combinatie van rood en blauw, twee tegenstellingen, mysterieus en magisch, veroorzaakt een staat van psychologische trance, is moeilijk genoeg voor waarneming, maar een licht lila-paarse kleur stimuleert bijvoorbeeld de verkoop van kinderassortiment goed. Het wordt aanbevolen om alleen paarse kleuren in het interieur te gebruiken in die kamers waar een persoon niet lang verblijft. Past goed bij grijs.
  • Wit is de kleur van onschuld – daarom is de jurk van de bruid traditioneel wit, de kleur van onvruchtbaarheid en schone ruimte, lucht. Goed als basis voor belichting – als canvas voor heldere accenten.
  • Bruin is de kleur van stabiliteit, chocolade is de kleur van plezier.

Bovendien leest ons onderbewustzijn visuele informatie over de textuur.

Is het prettig om iets in de hand te nemen? Er zijn texturen die de activiteit van de consument stimuleren. Het beeld brengt ook tactiele sensaties over.

Stel je een boek voor met een omslag van bont, maar niet echt, maar geverfd. Wanneer het oog deze informatie waarneemt, wordt een associatieve array geactiveerd in de hersenen en wil onbewust een object met een aangename textuur oppakken.

Het gevormde systeem van neurale verbindingen werkt in een bepaalde richting volgens het principe van de meest voor de hand liggende associaties, waarbij een deel van het gezicht een neus is, een bloem-roos, een waspoeder is Ariel, een koolzuurhoudende drank is Coca-Cola … Dit is het aantal bekende merken: standaard positieve situationele associaties worden geïdentificeerd, en aanpassen aan bestaande neurale verbindingen is gemakkelijker en sneller dan het creëren van een geheel nieuwe, onlogische betekenisketen.

Neuromarketing gebruikt dezelfde mechanismen om de reeds bestaande neurale verbindingen te manipuleren, waardoor de koper op de een of andere manier reageert door blootstelling aan bijvoorbeeld geur!

Er is een interessante ervaring: een Nike-winkel verhoogde de omzet in een van zijn hallen toen hij deze geurde met de geur van vers gemaaid gras en Coca-Cola, wat associaties opriep met een stadion. De verkoop in deze kamer is met 80% gestegen!

“… De smakelijke geur die op straat wordt gevangen, doet je denken:“ Waarom neem je geen tussendoortje? ”. Het gebruik van het aroma van het te bereiden voedsel of drankje is economisch verantwoord.

“In restaurants die gebruik maken van de impact op de geur van klanten, kan de gemiddelde rekening 30% hoger zijn.” Dit wordt bevestigd door een voorbeeld uit de detailhandel: volgens CRG verhoogden winkels die dennennaalden en mandarijnen in de lucht spoten tijdens de verkoop op oudejaarsavond de omzet met 22%.

“De geur van mandarijnen en dennennaalden wordt geassocieerd met de feestdagen en dit heeft een positief effect op de activiteit van de consument”, zegt Nicholas Caro, een erkende autoriteit op het gebied van neuromarketing. 

Gegevens uit één onderzoek toonden aan dat het spuiten van een aangename geur in een van de zalen van een speelzalen ervoor zorgde dat er 45% meer geld overbleef in gokautomaten. En onthoud – geuren werken niet alleen in werkelijkheid, veel foto’s activeren de mechanismen van blootstelling aan geur. Dit is hoe afbeeldingen van aromatische koffie, boeketten rozen, mandarijnen, citroen en munt, enz. Werken. Voor elk bedrijf moet u de juiste geuren selecteren, anders lopen we het risico het tegenovergestelde effect te bereiken.

In de B2B-sfeer werkt de geur van roos en geranium heel goed, die spanning en angst verlichten en het vertrouwen verhogen, en ylang-ylang, als afrodisiacum, stimuleert ook spraakactiviteit. Deze geuren kunnen het beste worden gebruikt als natuurlijke etherische oliën en moeten klein worden gehouden.

Eén molecuul is voldoende om het proces van hormoonproductie onder invloed van geur op gang te brengen (dit is wat de psycho-emotionele toestand van de cliënt voortdurend verandert)!

Vind de geur van uw bedrijf! Bijvoorbeeld:

  • Frisse fruitige geuren kunnen het best worden gebruikt voor supermarkten – komkommer of watermeloen, voor banketbakkers – koffie, kaneel en vers gebakken goederen.
  • Geuren van sandelhout, roos, vanille, geranium, citrus, munt zijn goed voor dameskledingwinkels.
  • De scherpe geur van echt leer, kruidige, houtachtige en citrustonen zijn geschikt voor dure herenkledingwinkels.
  • Lichte, zoete en bloemige aroma’s – vanille, aardbei, lelietje-van-dalen en sering, geranium hebben de voorkeur voor kinderwinkels.
  • Huishoudelijke chemicaliënwinkels – zorg allereerst voor een goede ventilatie om geuren te neutraliseren en controle te krijgen over de integriteit van de verpakking! Geuren van frisheid, munt, fruit en coniferen zijn geschikt.
  • Boekhandels – sandelhout, oosterse, kruidige en frisse tonen van citroenmelisse en limoen
  • Voor een cadeauwinkel zijn mandarijn-, chocolade- en sandelhoutgeuren geschikt.

Muzikale begeleiding of omgevingsgeluiden hebben ook invloed op de toestand en besluitvorming. Melodieuze composities van ongeveer 60 repen per minuut zijn zeer geschikt voor een respectabel bedrijf (winkel) – gemiddelde en hoge prijsklasse, ze zullen impulsieve aankopen stimuleren.

Hypermarkten en middenklasse- en economy class-winkels gebruiken energieke muziek van 90-110 slagen per minuut om winkelpromotie te stimuleren en snelle beslissingen te nemen.

De soundtrack moet natuurlijk passen bij uw doelgroep, anders loopt u het risico uw bedrijf te schaden. 

Het is goed om al deze technieken te kennen en te begrijpen zodat de eerste kennismaking van de consument met jouw product of dienst de juiste context draagt.

Wat wil je de persoon vertellen met je reclameboodschap? Als je er non-verbale boodschappen aan kunt toevoegen, dan is het effect van adverteren groter.

Hoe voorbereid de bodem van uw klanten is, zult u tijdens de eerste communicatie begrijpen. Als we het hebben over de verkoop van dure goederen – auto’s, onroerend goed, enz., Dan is het erg handig voor u als u of uw managers de basisinformatie vastleggen – zodat u begrijpt welk niveau van materiaal uw klant nodig heeft om een ​​beslissing te nemen.

Bij de verkoop van goederen van een lagere prijscategorie zijn kleine vragenlijsten van toepassing, waarin u die items kunt aanvinken die overeenkomen met het niveau van bekendheid en interesse van de klant, enz.

Het advertentiebudget van P&G voor het afgelopen jaar was $ 6 miljard.

Zo is er bijvoorbeeld een reclamepraktijk in kraamklinieken van het bedrijf Pampers (merk P&G) – moeders krijgen een tas met meerdere luiers voor pasgeborenen, een hoop reclamemateriaal – brochures, tijdschriften, enz. in ruil voor een ingevulde vragenlijst.

Ze “vangen” de klant dus onmiddellijk op het moment van zijn verschijning op de markt. Allemaal (“moeders”), enkele uitzonderingen daargelaten, komen ze terecht in de kraamkliniek, waar ze automatisch worden opgenomen in de reclamecampagne “Pampers”. Tegelijkertijd treden verpleegkundigen op als popularisatoren, die voor elke ingevulde vragenlijst een kleine vergoeding ontvangen.

https://www.webdeveloper.today/2022/09/

https://webdevelopmentapp.com/nl/